پزشکیان: درباره اساتید و دانشجویان اخراج‌شده بازنگری شود | اگر حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم-راهبرد معاصر
واکنش شریعتمداری به انتشار شعری به نام رهبری: غفلت کردیم وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم پزشکیان: برای خدمتگزاری به مردم آمده‌ایم؛ قرار نیست بر آنها تحکم کنیم پزشکیان: با هیچ کشوری خصومت نداریم، اما قطعا زیر بار زور هم نخواهیم رفت جزئیات جدید از دانشجوی زن دانشگاه آزاد که برهنه شده بود | گزارش رئیس دانشگاه؛ با پدرش در تماس هستم + فیلم انتقاد شدید پزشکیان از ژست حقوق بشری آمریکا/ شرم بر شما! انتصاب دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای امور اقوام، ادیان و مذاهب پیشنهادات کمیسیون آموزش برای اصلاح تاثیر قطعی معدل در کنکور رئیس‌جمهور از پارک علم و فناوری زاهدان بازدید کرد برنامه فضایی سپاه تا ۴ سال آینده + توضیحات فرمانده فضایی هوافضای سپاه پزشکیان: علاقمند به توسعه و عمیق روابط‌مان با سوریه هستیم پزشکیان: ایران بر روابط گسترده‌تر و عمیق‌تر با کشور دوست و همسایه قطر تأکید دارد نخست وزیر قطر با پزشکیان دیدار کرد رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا (س): حوزه علمیه باید به‌روز و پاسخگوی مسایل جدید باشد رفع مشکل دو تابعیتی مدیران ارشد کشور تکذیب شد

پزشکیان: درباره اساتید و دانشجویان اخراج‌شده بازنگری شود | اگر حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم

مسعود پزشکیان در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه محل نوآوری و خلاقیت است، تاکید کرد: در همه کشور‌های پیش رفته دانشگاه‌ها برای حل مسائل جامعه به صحنه آمده و سپس با حل مشکلات پول دریافت می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 29
کد خبر: ۲۵۵۸۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور ظهر امروز پنجشنبه در آئین تکریم و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: انسان به خاطر علمش معنا دارد. علم نیز با عمل معنا دارد وگرنه عالم بی عمل مانند درخت بی ثمر است. حیات عمل نیز این بوده که خالص برای خدا و به عبارت دیگر برای مردم باشد. علمی که با عمل و برای حل مشکل مردم‌شکل بگیرد. تصور کنید یک جامعه‌ای چنین اعتقادی دارد؛ مستقل از اینکه این حرف‌ها درست یا غلط است، آیا این جامعه عقب مانده یا فقیر می‌شود؟ آیا در این جامعه‌ای و فساد و رانت و رشوه و تبعیض می‌تواند شکل بگیرد؟ مشکل نگاه ما است. آنچه که می‌بینیم را به دست می‌آوریم. اگر بدانیم که ما به خاطر علم به دنیا آمده ایم و این علم باید با مهارت توام باشد و خالص برای خدا باشد یک جور دیگه کار می‌کردیم و جور دیگر به بزرگان، عالمان و نخبگان احترام می‌گذاشتیم. قدر آنهایی که عالم هستند را قبلا می‌فهمیدیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟ جوانان کشور و بچه‌های پاک و بیگناه را می‌آوریم و ۴ سال و ۱۰ سال وادار می‌کنیم درس بخوانند بعد بیرون می‌آید می‌گوییم کار ندارید. اصلا به شما نیاز نداریم. فرد نیز می‌پرسد تو که به من نیاز نداشتی چرا عمر من را تلف کردی؟ این مشکل اصلی ما است. هم باید مجلس و هم باید وزارت علوم کمک کند. آدم‌هایی باید تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند. عالمی که عمل نداشته باشد به چه درد می‌خورد؟ جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کردیم. اما چند درصد از نخبگان ما در این کشور می‌مانند؟ چرا نمی‌مانند؟

چگونه نخبگان را تربیت کردیم که می‌روند؟

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: چگونه آنان را تربیت کردیم که نخبگان ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگر کار کنند. چرا؟ برای اینکه از ابتدا آموزشی که می‌دهیم ایراد دارد.

باید یک دستورالعمل باشد که به آنها بگوییم چه کنند

وی ادامه داد: انتخاب ما در مدیران باید بر اساس عدالت و حق باشد؛ نه اینکه به جناح، دسته و نگرش افراد بنگریم؛ نه اینکه بگوییم آقا است یا خانم است. سه اصل در مدیریت است که باید پذیرفت. کی مسئول است. چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. برای استانداران، بخشداران و فرمانداران باید یک دستورالعمل باشد که به آنها بگوییم چه کنند؛ مانند نامه امام علی (ع) به مالک اشتر که در آن آمده است که با مردم چگونه برخورد کند.

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: این رویکرد مبنای علمی دارد. در ابتدا باید فرد را درست انتخاب کنیم. بعد بگوییم این کار‌ها را انجام را باید انجام دهید. سپس اگر درست انجام نداد باید بگوییم چرا خطا کردی. هیچ ظلمی بالاتر از این نیست من آدمی را به کار بگیرم که برای مردم مشکل ایجاد کند. حق را باید به مردم داد. خداوند کمک کند با علم، عالم و عالمی که عمل بلد است و دانشگاه‌ها که مشکل جامعه را می‌دانند و راه حل دارند جامعه را بسازیم.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: بنده معتقد هستم که به دانشگاه باید بگوییم شما اساتید اقتصادی بیاورید. اقتصاد جامعه با شما و مشکل را حل کنید. در حوزه فنی شما دانش دارید. به عرصه بیایید و مشکل را حل کنید. در حوزه فرهنگی از ظرفیت دانشگاه‌ها باید استفاده کرد. اگر مشکل را حل کردند پول هم به آنان می‌دهیم. مسائل مشخص است. دانشگاه نیز ظرفیت علمی و خلاقانه دارد. باید برای حل مسائل باهم رقابت کنند و سپس در صورت حل مشکل پول هم از دولت دریافت کنند.

دانشگاه محل درآمد و نوآوری است

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته مشکل را بر می‌دارند و سپس مشکل را حل می‌کنند و پول هم می‌گیرند. دانشگاه خودش پول در می‌آورد. دانشگاه محل درآمد و نوآوری است، اما دانشگاه‌های ما همه پول می‌خواهند.

پزشکیان افزود: در خصوص نحوه انتخاب افراد خیلی گفتم و باز هم می‌گویم. ما از قرآن می‌خوانیم، اما به آن درست عمل نمی‌کنیم. قرآن را می‌خوانیم و سپس روی طاقچه می‌گذاریم. یا در مراسم ترحیم آن را می‌خوانیم. چند سال پیش طبق روال در مجلس ترحیم بودم و سوره الرحمن را می‌خواندند. ما دانشجو بودیم با هرکسی بحث می‌کردیم اول می‌گفت جهان بینی خود را بگویید. دقت کردم که در سوره الرحمن اول جهان بینی را به ما می‌گوید بعد می‌گوید‌ای انسان وقتی وزن می‌کنی بر اساس عدالت وزن کن و کم نگذار. این سوره برای ما است که می‌خواهیم مدیر و کارشناس تعیین کنیم. می‌گوید کم نگذار. بر اساس عدالت انتخاب کن. چرا مشکل پیدا کردیم؟ چون کار را به کاردان نسپردیم. دانشگاه می‌تواند مملکت ما را نجات دهد به شرطی که علما و دانشمندان و نخبگان در کنار هم قرار بگیرند و به گرایش‌ها و نظرات هم احترام بگذاریم.

درباره اساتید و دانشجویان اخراج‌شده از دانشگاه‌ها بازنگری شود

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کسی که یک کلمه به ما یاد دهد ما را بنده خود می‌کند. آنوقت ما اساتیدی که ما را به اینجا رساندند کنارمی زنیم و فردی جوان را بالای سر این افراد قرار می‌دهیم که به این اساتید هم بی احترامی می‌کند. بنده اعلام کردم در خصوص همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه‌ها با آنان لغو قرارداد یا اخراج کردند بازنگری کنید. دانشجو‌ها را بازگردانید. حق است دانشجو حرف بزند. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد او فردا و آینده کشور است. دانشجو باید بتواند سوال کند.

رئیس جمهوری در ادامه بیان کرد: برپایی کرسی آزاداندیشی که مقام معظم رهبری بر روی آن نیز تاکید داشتند یعنی اینکه دانشجو بتواند حرف خود را مطرح کند. ما باید با منطق جواب دانشجو را بدهیم. دانشجو را می‌توان هدایت و توجیه کرد و اگر هم حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه او را محروم کنم. اگر دانشجو عیب من را می‌گوید به جایی که او را بشکنم باید خودم را بشکنم. اگر توانستیم این را بپذیریم آن وقت مملکت آباد می‌شود.

در هر حوزه‌ای باید از نظرات کارشناسان استفاده شود

وی در ادامه بیان کرد: چه کسی ظالم‌تر از آن است که به خدا بخواهد دروغ بگوید؟ منظور از خدا همان مردم است. ظالم‌تر از کسی که به مردم دروغ بگوید یا تکذیب فردی که حرف حق را گفت، نیست. کسی که حرف درست را بزند و در مقابل حرف درست سر خم کند متقی است. از آقای زلفی گل دانشمند و محقق تشکر می‌کنم. بنده در حوزه علمی بحث‌هایی با ایشان دارم، اما بحث علمی دعوا ندارد. حرف درست را همیشه می‌پذیریم. ما تصور می‌کنیم من، چون در رشته خودم نخبه‌ام در همه چیز می‌توانم نظر دهم. در حالی که اینگونه نیست. در هر حوزه‌ای باید از نظرات کارشناسان استفاده شود.

پزشکیان در ادامه بیان کرد: از تمام زحمات آقای دکتر زلفی گل تشکر می‌کنیم برای تمام این مدتی که زحمت کشیدند. همچنان از وجود گرانقدر ایشان استفاده می‌کنیم. از تلاش همه وزرای قبلی تشکر می‌کنیم. امیدواریم حضور برادر عزیز آقای سیمایی بتواند با نگاه حق پذیری موثر واقع شود. بر اساس حق پذیری هم نیرو‌ها را به کار بگیرند و هم تصمیم درست گرفته و آن را اجرا کنند. ما به دانشگاه و دانشگاهیان دل بستیم. اگر وحدت و انسجام را نداشته باشیم کاری پیش نمی‌رود. من هر حرف حقی که بیاید می‌پذیرم.

روی قانون برنامه حرف داریم و با مجلس صحبت می‌کنیم

وی در پایان بیان کرد: مردم به ما نیاز دارند که راه درست را در مقابل آنان قرار دهیم. اِن شاءالله با همدلی و به دور از تفرقه و نفسانیات بتوانیم کنار هم قرار بگیریم. خدا کمک کند دست به دست هم دهیم که قانون برنامه و سند چشم انداز را اجرایی کنیم. البته روی قانون برنامه هم حرف داریم و با مجلس می‌رویم صحبت می‌کنیم. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار